Koncepcja treningowa według Running Performance

Wróć do listy
Koncepcja treningowa według Running Performance
5 (100%) 1 vote
Każda nieprawidłowość pracy danego podzespołu powoduje spowolnienie pracy całego systemu. Podobnie jest z naszym organizmem zbudowany jest z wielu układów: układ ruchu, układ oddechowy, układ nerwowy itd. Cały proces treningowy polega na doskonaleniu każdego układu, najczęściej w sposób globalny, ponieważ są ze sobą połączone jak podzespoły w komputerze. Ciężko wyizolować w pracy treningowej jeden układ i tylko poprawiać jego możliwości. Ale można stosując specyficzne środki treningowe doskonalić konkretne cechy danych układów, które mają przynieść efekty w postaci lepszych rezultatów.

FIZJOLOGIA

Badania fizjologiczne pokazują wiele zależności pomiędzy procesami działającymi w organizmie, treningiem i jego wpływie na rozwój sportowy zawodników. Trening powinien opierać się na dogmatach fizjologii, trenerzy współpracują z fizjologami, aby połączyć naukę z praktyką. Niestety nie zawsze obie drogi podążają w tym samym kierunku i nie wszystkie badania i teorie odnoszą się do wszystkich dyscyplin sportowych. Można powiedzieć ilu naukowców tyle teorii. Jedną z nich jest często powtarzana teoria progu mleczanowego. Czyli mitycznego miejsca w którym wykonywany trening przynosi najlepsze rezultaty w kształtowaniu wytrzymałości. W ostatnich 30 latach teorii związanych z progiem było kilkanaście i każdy fizjolog upiera się, że jego teoria jest prawdziwa. Gdybyśmy chcieli przedstawić to miejsce w sposób konkretny to okazałoby się, że ten punkt jest gdzieś pomiędzy wyścigiem na 10 km po maraton, czyli tak naprawdę nic nam nie mówi. Dlatego w treningu biegowym całkowicie odpuszczamy poszukiwanie tego miejsca, a skupiamy się na rzeczach oczywistych. Powyższe rozważania idealnie pokazuje poniższy wykres, przedstawiający zależności pomiędzy 4 parametrami (zmęczenie, VO2 – pochłanianie tlenu, HR – tętno i poziom kwasu mlekowego) w odniesieniu do spadku prędkości biegu wraz ze wzrostem dystansu (wyliczonego na podstawie rezultatów wielu zawodników amatorskich i wyczynowych). O ile zmęczenie, tętno i pobór tlenu wzrasta liniowo to stężenie kwasu mlekowego w pewnym miejscu wzrasta dość gwałtownie. Wykres ewidentnie pokazuje, że stężenie kwasu mlekowego nie powodują żadnych radykalnych zmian w obrębie parametru prędkości biegu. Według najnowszych badań kwas mlekowy wykorzystywany jest do produkcji energii, a nie bezpośrednio wpływa na zmęczenie organizmu. Dlatego tak ważnym elementem treningu jest równomierne rozwijanie wszystkich prędkości i intensywności treningowych.

komentarze

Bądz pierwszy! Dodaj swój komentarz:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

Nowość obozy biegowe

Przeżyj z nami niesamowitą biegową przygodę! Wyjazd na obóz treningowy to nie tylko bieganie ale też świetna zabawa, spędzenie czasu z niesamowitymi ludźmi z różnych zakątków kraju i nie tylko. Profesjonalna opieka trenerów, zaplecze sportowe, piękne tereny, znakomite hotele to sprawy które powinny zachęcić wszystkich miłośników biegania.

Tutaj poznasz najnowsze rozwiązania treningowe, poprawisz technikę, poznasz metody szybkiej regeneracji, wzmocnisz mięśnie i rozwiniesz swoje biegowe skrzydła.

.. . . . . .